Riyadh Restu , Rawang : third trip

Assalamualikum

Bermulah niat aku nak update blog setiap hari sebab dah terlalu gian sangat untuk menarikan-narikan jari aku ni atas laptop yang tak seberapa ni. Disebabkan masih takde benda menarik lagi untuk aku fikirkan atau untuk aku lakukan sepanjang cuti semesta aku yang 2 minggu ni so aku "rewind" balik cerita yang aku tak sempat nak ceritakan sebelum-sebelum ni disebabkan sibuk dengan persediaan exam final untuk semesta dua.

Rasanya tahun nie banyak jugak aku berjalan , tak kira jauh atau dekat tapi yang pasti memang berjalan ,tapi berjalan kali ni takdelah dengan hanya buang masa je berjalan kali ni berserta dengan niat untuk timba ilmu . Ewah ayat kau ye ye je kan seolah-olah aku memang berjalan sebelum-sebelum ni untuk bazirkan masa aku pulak . Firstly , tujuan berjalan kali adalah untuk menyediakan semua pelajar tingkatan 6 atas sekolah aku dengan teknik-teknik menjawab soalan peperiksaan . Seolah-seolah tak boleh nak buat dalam sekolah pulakkan .

Sebenarnye macam ni bukan tak nak buat dalam sekolah tapi nak ambik feel orang kata , yelah kalau kau buat dalam sekolah mesti kau rasa penat and boring je kan asyik tengok pemandangan yang sama jadi sebab tu lah sekolah aku buat dekat luar biar otak kau tu takde lah penat bila tengok kawasan hijau je orang kata alang-alang celuk pekasam biarlah sampai pangkal lengankan .Eceh tunjuk hebatlah pulak nak pakai peribahasa macam aku tau banyak pulak peribahasa untuk digunakan sedangkan ingat pon ciput je .
ok sambung balik disamping kau nak sediakan diri kau untuk teknik menjawab soalan kau jugak dapat rehatkan minda kau kan jadi takdelah stress sangat, result pon nanti kau dapat gempak lah kan sebab dah tak stress. Mimpi jelah takde usaha kau buat kat mana pon tetap sama tau sebenarnye.Tempat aku pergi kali dekat Riyadh Restu Rawang, Sungai Buluh .

Lebih kurang pukul tujuh semua dah mula berkumpul dekat sekolah supaya takde lah lewat sampai sana nantikan , sebab elok-elok sampai sana boleh teruskan aktiviti seperti dirancang jadi takde lah nak bazirkan banyak masa ,lebih-lebih lagi kem perkampungan ilmu  ni cuma tiga dua malam je . Satu lagi disebabkan bas yang kiteorang dapat cuma satu kebetulan pulak bas satu lagi takde dah ada pihak yang gunakan untuk ke terengganu jadi bagi atasi masalah ni siapa yang dah ada awal dapatlah bertolak awal sikit ke sana sementara untuk tunggu trip kedua sampai yang trip pertama ni dapatlah tengok-tengok rumah dan cikgu agihkan rumah masing-masing . Lebih kurang sejam jugaklah kiteorang ambik masa untuk sampai ke kem ni lepas tempohi beberapa kali sesat jalan , walaupon macam tak rugi tau kiteorang sesat sebab dapat cuci mata tengok rumah-rumah untuk dijadikan rumah idaman satu hari nanti.Sesampai je trip kedua maka bermulah hari kiteorang dengan teknik menjawab soalan bagi kertas Pengajian Am dekat sini aku nak mengaku betapa bosannya aku dalam dewan entahlah bukan tak seronok tapi paham-paham je lah bila kau still tak ulangkaji memang kau takkan paham apa yang diajar .

Setelah habis je teknik menjawab soalan pengajian am kiteorang dihidangkan dengan lunch , memang sesuai sangat waktu dengan perut aku yang berkeroncong tapi sebenarnya takdelah lapar sangat cuma disebabkan makanan disediakan sedap habis jugaklah sepinggan nasi yang aku ambik . Lepas makan kiteorang berjemaah kemudian teknik menjawab sampai petang pukul berapa habis aku pon dah lupa. Cuma disebabkan buat luar sekolah so masuk jugaklah apa yang penceramah-penceramah sampaikan time tuh . Petang je aktiviti riyadah memang waktu-waktu ditunggu lebih-lebih bila cikgu kata aktiviti sendiri .  Lepas maghrib kiteorang balik dengan teknik menjawab semula sampai pukul sebelas malam then tamatlah hari pertamadengan aktiviti tidur  . So hari kedua dan ketiga jugak rutin yang sama cuma hari kedua dan ketiga. Kalau kau baca macam ni memang nampak macam padat sangat aktiviti nya tapi sebenarnya takdelah padat pon banyak waktu yang kau boleh luangkan buat aktiviti lain.

Cuma hari kedua kelas aku lebih banyak waktu sengang tambah-tambah pulak hari kedua cuaca tak berapa nak mengizinkan jadi memang lah banyak waktu terluang nak beriyadah pon tak boleh kan untuk habiskan waktu kitorang duduk dan gosip -gosip dan kacau cikgu serta kawan-kawan kiteorang . Aktivit belah malam pulak kiteorang buat BBQ. Ha !! yang ni aktiviti wajib setiap trip yang aku pegi dengan sekolah sambil-sambil tu kiteorang dihiburkan dengan malam kebudayaan .

Bagi hari ketiga pulak macam biasalah apabila tiba last day memang tak sah kalau takde sesi fotografi bersama semua student tingkatan 6 atas Kalau tidak bila lagikan nak merakam kenangan manis bersama . Bila dah tua nanti boleh lah kau tunjukkan tempat yang kau pernah pergi dulu dengan kawan-kawan kau .

nota kaki : malas pulak aku nak letak gambar sebab berat pulak nanti blog aku untuk dibukak